Idag skulle vi ta hojarna och åka ner till Långsjön, vi var så sugna på att ge oss ut och åka. Vi tar på oss utrustningen och jag skulle ta nyckeln till hojen och ser att den inte ligger på sin plats i hallen. Jag gick ut för att se om jag hade glömt den i hojen och mycket riktigt där satt den i tändningslåset men till min fasa så ser jag att jag inte hade slagit av tändningen så batteriet var totalt tomt det hade varit på sedan i lördags..
Jag provade att starta hojen med hjälp från bilen och den gick igång men så fort jag tog bort startkabeln så stannade den, det fanns inte ström ens för att driva insprutningen.
Jag plockade fram min underhållsladdare och kopplade på den men den gick inte igång, jag ringde Anders och fick åka till hans verkstad i Dalhem och hämta den, kommer hem kopplar på den och vad händer jo samma sak, den går inte igång och då kommer jag på att dom funkar ju på det sättet, det måste finnas lite spänning så att dom vet att dom är kopplade på ett batteri innan dom börjar ladda.
Okej vad gör jag nudå? Jo jag ringer till Bosse och hör om jag får låna hans vanliga laddare och det fick jag, bara att hoppa in i bilen och åka till Tyllinge för att hämta den.
När jag kom hem och skulle sätta på en på batteriet så fick jag inte dit klämmorna för att det var för trångt, dom var för stora, jaha vad fan ska jag hitta på då? Får en snilleblixt, starkablarna får jag ju dit på hojen så jag skarvade med dom och vips så funkade det. Den stod på ett par timmar och sedan så var det spänning i batteriet och jag provstartade hojen för det fanns starthjälp på laddaren och jag tog bort kablarna för att prova om hojen gick nu då utan kablar och det gjorde den.Så nu får underhållsladdaren stå på över natten så finns det ström i den för att göra den planerade turen imorgon istället.
Jag blir så jäkla trött på mig själv för här har jag tjatat på Kerstin att slå av tändningen när vi stannar och så glömmer jag bort det själv, så jäkla pinsamt blir så trött.
Annars så är det bra och ha det gött.
Ja det är snopet. Jag har en Cetek laddare och snabbkoppling monterad på batteriet. Kopplingen har även 3 lysdioder som talar om batteriets kondition. Grönt, gult och rött. Behöver bara slå ett öga på den under vintern så ser jag när det är gult. Då hänger jag på laddaren något dygn eller två. Man kan ha den i hela tiden men jag ger batteriet bara en knuff när det behövs.
Typiskt att man förmanar och förmanar och sen faller man på eget grepp. Jag har en liten konstig känsla ibland. Jag har hört så många som gett sig iväg med skivbromslåset i och det har slutat med en liten krasch och ibland skev bromsskiva. Jag kan efter det att jag åkt en 50-100 meter få känslan att jag glömt låset i skivan. Hur troligt är det att jag kommit så långt 🙂
Du märker det först när du släpper ner framhjulet efter rivstarten. 🙂
Ha ha, ja det kanske är så..
Hahahahaha, du är för rolig, 50-100 meter. 🙂